A undersökning av CloudNine PR visar att 83% av de vuxna i Storbritannien känner till generativa AI-verktyg, och 45% av dem som känner till dem vill att företagen ska vara öppna med de miljökostnader som är förknippade med tekniken.
Eftersom datacenter förbrukar stora mängder energi har den växande efterfrågan på GenAI lett till en debatt om dess hållbarhet.
Kostnaden för intelligens: Generativ AI:s koldioxidavtryck
Bakom varje AI-genererat e-postmeddelande, idé eller rekommendation finns datacenter som driver tusentals energikrävande servrar. Datacentren ansvarar både för att träna de stora språkmodeller som generativ AI bygger på och för att bearbeta enskilda användarförfrågningar. Till skillnad från en enkel Google-sökning, som förbrukar relativt lite energi, kan en enda generativ AI-förfrågan förbruka upp till tio gånger så mycket el.
Siffrorna är häpnadsväckande. Om alla nio miljarder dagliga Google-sökningar i världen skulle ersättas med generativa AI-uppgifter skulle den extra efterfrågan på el motsvara den årliga energiförbrukningen för 1,5 miljoner EU-medborgare. Enligt konsultfirman Morgan Stanley förväntas energibehovet för generativ AI öka med 70% per år fram till 2027. Vid den tidpunkten kan den energi som krävs för att stödja generativa AI-system konkurrera med elbehovet i ett helt land – till exempel Spanien, baserat på dess användning 2022.
Brittiska konsumenter vill ha grönare AI-metoder
Undersökningen visar också att de brittiska konsumenterna blir alltmer medvetna om de miljömässiga konsekvenserna av generativ AI. Nästan en av fem tillfrågade säger att de inte litar på att leverantörer av generativ AI hanterar sin miljöpåverkan på ett ansvarsfullt sätt. Bland de regelbundna användarna av dessa verktyg uttryckte 10% en vilja att betala en premie för produkter eller tjänster som prioriterar energieffektivitet och hållbarhet.
Intressant nog anser mer än en tredjedel (35%) av respondenterna att generativa AI-verktyg ”aktivt bör påminna” användarna om deras miljöpåverkan. Även om detta kan tyckas vara ett litet steg har det potential att uppmuntra till en mer medveten användning och sätta press på företag att använda grönare teknik.
Ansträngningar för att hantera miljöutmaningen
Lyckligtvis har vissa företag och beslutsfattare börjat ta itu med dessa problem. I USA presenterades tidigare i år Artificial Intelligence Environmental Impacts Act. Lagstiftningen syftar till att standardisera hur AI-företag mäter och rapporterar koldioxidutsläpp. Den ger också ett frivilligt ramverk för utvecklare att utvärdera och redovisa sina systems miljöpåverkan, vilket driver branschen mot ökad transparens.
Stora aktörer inom teknikindustrin tar också sitt ansvar. Företag som Salesforce har uttalat sitt stöd för lagstiftning som kräver standardiserade metoder för att mäta och rapportera AI:s koldioxidavtryck. Experter pekar på flera praktiska sätt att minska generativ AI:s miljöpåverkan, bland annat genom att använda energieffektiv hårdvara, använda hållbara kylmetoder i datacenter och övergå till förnybara energikällor.
Trots dessa ansträngningar är det fortfarande mycket angeläget att ta itu med generativ AI:s miljöpåverkan. Som Uday Radia, ägare av CloudNine PR, uttrycker det: ”Generativ AI har en enorm potential att göra våra liv bättre, men det är en kapplöpning med tiden att göra den mer hållbar innan den går över styr.”
(Foto av Unsplash)
Se även: AI-revolutionen: Omformning av datacenter och det digitala landskapet
Vill du lära dig mer om AI och big data från branschledare? Kolla in AI & Big Data Expo som äger rum i Amsterdam, Kalifornien och London. Det omfattande evenemanget är samlokaliserat med andra ledande evenemang, bland annat Konferens om intelligent automation, BlockX, Veckan för digital omvandling, och Cybersäkerhet & Cloud Expo.
Utforska andra kommande evenemang och webbseminarier om företagsteknik som drivs av TechForge här.